جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 8
« اذا صفی مزاجه قوی اثر النفس فیه»
حدیث فلسفه را عرض کردم؛ یهودیای امیرالمؤمنین علیهالسلام را دید - معلوم میشود یهودی درس خوانده و بفهمی بود- از مقام حضرت که خبر نداشت، از ظاهر فهمید و گفت «لیتک تعلمت الفلسفة»؛ شما فلسفه یاد بگیرید؛ دیگر میشوید علی فیلسوف! پناه بر خدا! حضرت فرمودند «ما تر...
روح القدس؛ ثابت
آن چیزی که عرض من بود، آن روایت کلیدی بود که چند شب راجع به آن صحبت کردم. در صفحه ۴۵۴ کتاب بصائر: عن المفضل بن عمر قال: قلت لأبي عبد الله ع سألته عن علم الإمام بما في أقطار الأرض و هو في بيته مرخى عليه ستره فقال يا مفضل إن الله تبارك و تعالى جعل للنبي ص...
وحدت شهودی روح؛ تعدّد ارواح در روایت؟
چند روح ممکن است؟ قبل از اینکه برسیم من توضیحی بدهم. خلاصه یک روح است یا دو روح؟ یک نفر است یا دو نفر؟ خب آن چه که ما واضح میبینیم، یک نفر است. یک نفر هم بیشتر از یک روح ندارد. چطور است که میفرمایند پنج روح است؟ آیا برای این میتوان توضیحی یافت یا نه؟ ی...
تفاوت معصومین با انسانهای عادی
خب بنابراین روح برای خودش یک وحدتی دارد. وحدتی که کثرت در وحدتِ آن است. این را هم نمیشود تکه کرد. اما همین روحی که اینطور شئونات دارد، در یک فضای دیگری که میآید در بدن پخش میشود، غیر از این بدن مادی به بدن برزخی میرود؛ در عالم خواب و برزخ میرود. در ع...
اخبار سید الشهداء به شهادت در شکم مادر
خب در نقل شیعه معروف است که حضرت سید الشهدا سلام الله علیه در شکم حضرت صدیقه سلام الله علیها چیزهایی میگفتند که از چشمان مادر اشک سرازیر میشد. خب اینطور روحی است. روحی است که در دنیا آمده و به جنین تعلق گرفته، اما قبل و بعد و همه چیز برایش واضح است.
نیازمندی پایه و بِنیة به روح بخاری در کلام علامه حلی
و از جاهای جالب متن تجرید این است: «و تفتقر الی الروح»؛ «تفتقر» یعنی بنیة. البته علامه فرمودهاند یعنی «الحیاة»، اما احتمال دیگر همان «بنیة» است و با این توضیحی که من میدهم مناسبتر این است که «تفتقر» را به «بنیة» بزنیم و نه حیات. علی ای حال، میفرمایند: «و...
پیشگفتار (چکیده)
نگاهی به مقاله «نفسمندی هوش مصنوعی» کاتر، نفی مونیسم و تبیین دوآلیسم جوهری نفس و بدن، نیاز به تبیین جدیدی از اتر در مبنای پایهمحوری، انفصال و گسستگی در پایههای مادی و بینهایت بودن آنها از نوع الف صفر، تفاوت نظریه صدرا و آقاعلی مدرس در تبیین بدن اخروی، ...
عدم انعکاس واژهی قلب در فلسفه
شاگرد: در بیان کلاسیک قلب را به چه چیزی ترجمه می کنند؟ استاد: منظورتان ترجمهی فارسی آن است؟ شاگرد: خیر؛ در بیان کلاسیک چه میگویند؟ شاگرد 2: کدام مرتبه از روح و نفس است؟ استاد: منظورتان فقه است؟ یعنی وقتی میخواهند داعی در نیت را بگویند؟ شاگرد: خیر؛ ...