رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 78

بحث از دو روایت مهم کافی: « نزل من عند واحد » و « نقرأ علی قرائة ابیّ»

۱. تعدد قرائات (۱۴۰۰/۰۷/۲۷) خلاصه‌ای از مطالب گذشته

حالا روایت کافی شریف چه بود؟ دو روایت بود. جلد دوم صفحه ۶۳۰ که در باب النوادر است. از چیزهای جالب که توجه به آن خوب است این است که کافی مصدر اصلی این دو روایت است. در القرائات سیاری هم آمده و متعدد هم هست. ولی کتابی که رایج بوده و در دست علماء بوده کافی شر...

رفتار فقها در تعدد قرائات
سبعة احرف
حرف واحد
صدوق و تعدد قرائات
رفتار فقها در تعدد قرائات
کلینی و تعدد قرائات
حرف احد
قرائت الامصار
قرائت ابن مسعود
ضلالت ابن مسعود
قرائت کوفه
قرائت مدینه
قرائت ابی
رفتار نافع در تعدد قرائات
رفتار قراء در تعدد قرائات

فتوای ابوحنیفه : جواز قرائت فارسی قرآن در حال تمکن

۱. تعدد قرائات (۱۴۰۰/۰۷/۲۷) خلاصه‌ای از مطالب گذشته

خب آن مطلب چه بوده؟ این بوده که قرآن را با نقل به معنا تلاوت کنید. قرآن یک مقصد و یک مطلوب است. مثل این‌که شما روایت را نقل به معنا می‌کنید و می‌گویید که امام این‌چنین فرمودند. می‌گوییم الفاظشان چه بود؟ می‌گوییم یادم نیست. عین همین کار را با قرآن انجام می‌...

حرف واحد
سبعة احرف
تلاوت به مرادف
ابوحنیفه و تلاوت به مرادف
نماز فارسی

استدلال ابوحنیفه برای فارسی خواندن قرآن به سبعة احرف

۱. تعدد قرائات (۱۴۰۰/۰۷/۲۷) خلاصه‌ای از مطالب گذشته

داشتم این را می‌خواندم. ببینید چقدر جالب است! الموسوعه الفقهیه الکویتیه: وَذَهَبَ أَبُو حَنِيفَةَ إِلَى جَوَازِ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ فِي الصَّلاَةِ بِالْفَارِسِيَّةِ وَبِأَيِّ لِسَانٍ آخَرَ لِقَوْل اللَّهِ تَعَالَى: {وَإِنَّهُ لَفِي زُبُرِ الأْوَّلِينَ}...

سبعة احرف
حرف واحد
تلاوت به مرادف
ابوحنیفه و تلاوت به مرادف
تحریف سبعة احرف
احتجاج

خلاصه‌ای از تاریخچه مواجهه علماء با روایت « نزل علی حرف واحد»

۲. تعدد قرائات (۱۴۰۰/۰۸/۰۴)

جلسه قبل مطلبی که به ذهنم آمده بود را عرض کردم. یادم نیست که قبلاً مطرح شده بود یا نه. آن چه که به ذهنم بود این بود که می‌خواستیم دیدگاه و نگاه خود مرحوم کلینی رضوان‌الله‌علیه نسبت به روایات «نزل القرآن بحرف واحد» را به دست بیاوریم. چه دیدگاهی نسبت به این‌ها...

رفتار فقهاء با روایت حرف واحد
شیخ طوسی و روایت حرف واحد
تعدد قرائات در مجمع
تعدد قرائات در تبیان
فصل الخطاب و تعدد قرائات
حرف واحد
سبعة احرف
قطب راوندی و تعدد قرائات
تاریخ حرف واحد
تقابل حرف واحد و سبعة احرف

کلام صاحب وسائل الشیعه در مورد تواتر قرائات سبع

۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۰۳)

داشتم واسطه بین جلوتری ها و گذشته ها را عرض می‌کردم. این واسطه جناب صاحب وسائل هستند. در زمان صاحب وسائل که معاصر فیض بودند، مطالب فیض و امثال او هنوز جا نگرفته بود. اصلاً اول شخص این‌ها بودند. صاحب وسائل در همان فضای شهید هستند. و لذا کتابی که معاصر آن‌ها ع...

صاحب وسائل و تعدد قرائات
حرف واحد
قرن یازدهم
تعدد قرائات نزد عامه
تواتر عشر
اجازات بحارالانوار
سند قرائات
سبعة احرف
صاحب وسائل و تعدد قرائات

سبعة احرف در قرآن و فتوای امام (ع)

۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۰۳)

شاگرد: در روایت[1] هست که از حضرت می‌پرسند احادیث مختلفی از شما نقل شده است، حضرت می‌فرمایند «إِنَّ الْقُرْآنَ نَزَلَ عَلَى سَبْعَةِ أَحْرُفٍ وَ أَدْنَى مَا لِلْإِمَامِ أَنْ يُفْتِيَ عَلَى سَبْعَةِ وُجُوهٍ». استاد: سند این روایت خوب است. دلالتش که هنگامه اس...

ادنی ما للامام
سبعة احرف

ریشه یابی و علل تألیف کتاب فصل الخطاب

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۱)

دو نکته مهم؛ نکته اول را قبلا عرض کرده بودم که یادآوری آن خوب است؛ آقای پاکستانی هست که علیه شیعه کتاب دارد؛ احسان الهی ظهیر. یک کتاب به نام الشیعه و القرآن دارد. قبلاً در این مباحثه گفته بودم. این الشیعه و القرآنِ ایشان رد حرف مرحوم آیت‌الله صافی است. ایشان...

سید نعمت الله و تعدد قرائات
سبعة احرف
اختلاف حسن
انواع اختلاف قرائات
اختلاف قراء
اختلاف قرائات
تحریف قرآن
حرف واحد
فصل الخطاب
احسان الهی ظهیر
فیض کاشانی و تعدد قرائات
وحید بهبهانی و تعدد قرائات
اخباریون و تعدد قرائات
حرف واحد
فصل الخطاب و تعدد قرائات
احتجاج به تحریف
الشیعه و القرآن

قرائت «و رهطک منهم المخلصین» در صحیحین

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۱)

حالا من می‌خواهم در خصوص این آیه مطلب مهم‌تری را عرض کنم. آقای احسان ظهیر از فصل الخطاب علیه شیعه مطالبی را بیان می‌کند. می‌گوید ببینید شما قائل به تحریف هستید. و حال این‌که همین آیه که ایشان از فصل الخطاب برای اثبات تحریف می‌آورد، نفس «وَ رَهْطَكَ منهم  الْ...

رَهْطَكَ الْمُخْلَصِينَ
خالفت با مصحف عثمان
تاریخ قرائات
توحید مصاحف
احراق مصاحف
ابن مجاهد
قرائات شاذ
مخالفت با مصحف
تاریخ قرائات
احراق مصاحف
توحید مصاحف
سبعة احرف
احتجاج به تحریف
تحریف قرآن
الشیعه و القرآن
احسان الهی ظهیر
احتجاج به امامت
تعدد قرائات در بخاری
احتجاج به تحریف

منحصر کردن قرائات متواتر در قرائات سبعه توسط ابن مجاهد

۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۲) توضیح قرائت «ضُعف» با توجه به معنای تجز...

شاگرد: فرمودید افراد دو نوع است… استاد: افراد بالروایه و افراد بالمختار افراد بالمختار تنها برای امام است. این‌ها را یادداشت کنید و ثبت کنید. ابن مجاهد که خودش همه این کارها را کرده در شرح حالش آورده‌اند؛ به او گفتند که چرا مدام هفت قرائت می‌گویی؟ کار حکومت...

شادی حکمت
ابان بن تغلب
مفرده ابان
اختیار القرائه
تحدی قرآن
حفظ قرآن
تحریف
سبعة احرف و تلاوت به معنا
حرف واحد
تاریخ قرائات
سبعة احرف

بررسی ادعای انحصار تواتر در قرائات سبع توسط ابن مجاهد

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

ولی صحبت سر این است که ابن مجاهد که در بغداد می‌خواست هفت قرائت را جا بیاندازد چه کار کرد. در صفحه فدکیه برای آن عنوانی زده‌ام؛ مقدمه کتاب السبعة ابن مجاهد؛ پایین صفحه بروید و ببینید که ابن جزری در منجد المقرئین از دست او چه ناله هایی دارد. تنها او نه، بلکه ...

ابن مجاهد
تاریخ قرائات
سبعة احرف
ابن جزری
تواتر قرائات
قرائات سبع

سبعه احرف و حرف واحد بودن قرآن

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)

اما راجع به این‌که واحد هست یا نه، قبلاً عرض کردم. شاید شش-سال پیش اینجا مباحثه می‌کردیم. عرض کردم یک بحث داریم که آیا قرائات متعدده را خدای متعال نازل کرده؟ یا «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة»؟ این مسأله‌ای است. باید آن را از چه کسی بپرسیم؟! جلوتر عرض کرد...

سبعة احرف
ابن عیینه
حرف واحد
یجی من قبل الرواة
تلاوت به مرادف

بررسی تعبیر «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواه»

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)

خب این برای سبعة احرف. اما «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة»؛ غیر از محتملاتی که قبلاً بحث شد، یک روایت دیگر هست که ضمیمه شد. من متن القرائه سیاری را به این صورت که بتوانم کپی کنم پیدا نکردم. فایل pdf آن هست. اما به‌صورت تصویری بود. اگر به‌صورت pdf متنی باش...

قراء اندلس
اختلاف روات
تلاوت به مرادف
فضای علم قرائت
کتابت بالوجاده
حرف واحد
شروط تواتر
سبعة احرف
مصحف ابن مسعود
طبری و تعدد قرائات
اشتباهات طبری
طبری
ابن مسعود
قراء کوفه
قراء عراق
قراء مدینه
حرف واحد
الحجه فی القرائات
قراء کوفه
قرائت امصار
تاریخ قرائات
مصحف ابن مسعود
مصحف عثمان
حفص
اختلاف قرائات
یجیء من قبل الرواة
وجاده در کتابت
امام در قرائت
شیعه و تعدد قرائات
تاریخ قرائات
تلاوت به مرادف
سبعة احرف

معنای محوری سبعة احرف : تدوین تکوین سبع گانه

۱۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۴)

«السادس: هل هذه القراءات هی الأحرف السبعة التی ورد بها خبر حمّاد بن عثمان أم لا؟»؛ من مکرر تأکید کردم حتماً این قرائات احرف سبعه نیستند. احرف سبعه یک معنای محوری دارد که تعدد قرائت از لوازم آن است. احرف سبعه در یک کلمه این است: چون قرآن کریم تدوین تکوین است ...

جوهره قرآن
تحدی
سبعة احرف
تدوین تکوین
تکوین
سبعة احرف
حرف واحد
حرف
تاویل اعظم
صلاة جمعه
لیلة القدر
موافقت با عربیت
موافقت با نهج عربی
نحو
رسم المصحف
تواتر قرائات
انواع تواتر قرائات
اختلاف قرائات در فقه
قرائات شاذ
قرائت به خبر واحد
تاریخ قرائات
انواع قراء

تأثیر عدم نقطه گذاری در اختلاف قرائات

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵) اصطلاح مصحفی در تحمل قرائات

شاگرد: نقطه گذاری هیچ تأثیری در پدید آمدن اختلاف قرائت نداشته؟ استاد: ببینید اختلاف قرائاتی که در آن زمان بوده بسیار گسترده بوده. اما اختلاف قرائاتی که بعد از تصفیه و فیلتر گذاری شده، نه. یعنی کسانی بودند که سر تا پای عمرشان تخصص شد. بعد از این‌که این‌ها تر...

تلاوت به مرادف
قرائت صحفی
فضای علم قرائات
طحاوی
حرف واحد
سبعة احرف
اختلاف روات
تاریخ قرائات
فضای علم قرائات
اختلاف قرائات
نقط الاعجام
رسم المصحف

نقل ابن حجر از قرائت امام صادق ع در آیه « و اجعلنا للمتقین اماما»

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

و أمّا ما وقع فی المقام الثانی فالظاهر من کلام أکثر علمائنا و إجماعاتهم أنّها متواترة إلیه صلی الله علیه و آله و سلم و نقل الإمام الرازی اتفاق أکثر أصحابه علی ذلک کما یأتی نقل کلامه. و قال الشهید الثانی فی «المقاصد العلیة»: إنّ کلًّا من القراءات السبع من ع...

ابن حجر و تعدد قرائات
سبعة احرف
شیخ مفید و تعدد قرائات
احتجاج به امامت
احتجاج به قرائات
کنتم خیر امة

تواتر قرائات سبع در کلام صاحب مفاتیح الاصول

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱) موافقت شهید با اکثر علماء در انتساب قرا...

قبل از این‌که حدیث را بخوانیم از مفاتیح الاصول بگویم؛ ایشان فعلاً مقابل اکثر را نگفته‌اند. فرمودند «فالظاهر من کلام اکثر علمائنا»؛ این اکثر چه کسانی هستند و مقابل آن‌ها چه کسانی هستند؟ مرحوم سید مجاهد –آقازاده صاحب ریاض هستند- در مفاتیح الاصول که یکی از جانا...

سید مجاهد و تعدد قرائات
نصوص القرآن
تواتر قرائات
تعدد قرائات
سید مجاهد و تعدد قرائات
سید مجاهد و تعدد قرائات
حرف واحد
سبعة احرف

عدم تناسب توجیه تخفیف و تهوین با نزول قرآن توسط ملک وحی

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

الآن می‌خواهم عرض کنم؛ «نزل القرآن تهوینا»، در اینجا تناسب حکم و موضوع هست؟ عبارت را ببینید؛ نزل به الروح الامین؛ این قرائات را ملک وحی آورده، چرا؟ چند بار خوانده برای این‌که ما راحت باشیم! خب این‌ها با هم تناسب دارد که او چند بار وحی را نازل کند، آن هم برای...

حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
لیلة القدر
سبعة احرف

نظارت روایات «هوّن علی امتی» بر تسهیل در تلاوت قرآن

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

عرض من این است: در روایات حوزه‌های ظریفی هست که با هم مخلوط شده است. «نزول علی سبعة احرف» و «اقرئه علی سبعة احرف» دو حوزه است. چه جور حوزه‌ای است؟ یک وقتی است که می‌گوییم در امت من پیرمرد هست، بچه هست، با سواد هست، بی سواد هست، همه می‌خواهند نماز بخوانند، لذ...

تدوین تکوین
سبعة احرف
جوهره قرآن
تلاوت به مرادف
لهجه‌ عرب
سبعة احرف
تهوین و تخفیف
حکمت قرائات
هوّن علی امتی
طبیعت قرآن

اشاره به دو روایت سبعة احرف در منابع شیعه

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

در این دو دقیقه می‌خواهم راجع به روایت چیزهایی را بگویم. شما هم مراجعه کنید. بحث تهوین و تخفیف ماند. یعنی هنوز در حوزه‌های سبعة احرف مطالب خوبی هست. حوزه تلاوت عوام یک دسته از روایات را به خودش اختصاص می‌دهد. حوزه نزول ملک به تناسب حکم و موضوع حوزه دیگری را ...

سبعة احرف
محمد بن یحیی صیرفی
محمد بن یحیی الخثعمی
حکمت قرائات
لهجه عرب
تعدد قرائات
تهوین و تخفیف

شواذ السبعه ابو طاهر و شواذ القرائات ابن جنی

۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۲)

شاگرد: شواذ برای شاگرد ابن مجاهد است یا خودش هم دارد؟ استاد: بعضی‌ها گفته‌اند که خود ابن مجاهد دارد. ابن جنی می‌گوید نتوانسته که بنویسد لذا من نوشتم. این را ابن جنی می‌گوید. ابو طاهر شاگرد او است که شواذ السبع را نوشته است. نه شواذ القرائه. دو بحث است. او ا...

سبعة احرف
حرف واحد
تهوین و تخفیف
ابن مجاهد
ابن جنی
قرائات شاذ
کتب شواذ
المحتسب
الشواذ السبع