جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 25
نسبت نادرست «انکار تواتر» به شیخ طوسی اول بار توسط صاحب حدائق
من فعلاً تاریخچه این را بگویم. در مباحثات بهخصوص در این اوضاع که برخی میگفتند در تابستان که آقایان را اذیت میکنید این بحثها ضرورت دارد؟ خداییش عرض میکنم؛ تا اندازهای که ما مباحثه کردیم و به لوازمی دست پیدا کردیم، عرض میکنم این بحثها فوق ضرورت است. یع...
مسئله دوم: علت عدم انتساب مخالفت با اجماع به شیخ طوسی قبل از صاحب حدائق
خب حالا سؤال دوم؛ این هم مهم است. ببینید میفرمایند: «کلام هذین الإمامین قد یعطی أنّ التواتر إنّما هو لأربابها»؛ این دو امام میگویند تواتر تا رسول الله نیست، فقط تا همین سبع است. آن روز عبارت صاحب حدائق را خواندم. ایشان گفتهاند: «و كلام هذين الشيخين (عطر ا...
مرور مجدد عبارت شیخ طوسی در مقدمه تبیان راجع به قرائات
ذیل فرمایش مرحوم آسید جواد عاملی بودیم. فرمودند: «و کلام هذین الإمامین قد یعطی أنّ التواتر إنّما هو لأربابها[۱]»؛ یعنی ارباب قرائات؛ عاصم و نافع و… . عرض کردم فضایی که ایشان این عبارت را نوشته اند فضایی بوده که از نظر علمی بسیار سنگین بوده. لذا ایشان در آن ف...
تحلیل برداشت صاحب حدائق از مقدمه تبیان
کلام سر عبارت دو امامین بود. مرحوم شیخ الطائفه و مرحوم طبرسی رضوان الله علیهما. تا جایی که ما در کتابها دیدیم مرحوم صاحب حدائق اولین نفری بودند که از این عبارت دو بزرگوار استفاده کردند که آنها قائل به عدم تواتر قرائات سبع هستند. تعبیر صراحت هم داشتند. فرمو...
لزوم مراجعه متمکنین به منابع اصلی
خب ما در تبیان عبارتی که «تطلع فی اخبارهم» داشته باشد، پیدا نکردیم. کما اینکه عبارتی که مکرر از زمخشری نقل شده را پیدا نکردیم. مکرر نقل شده. در مستمسک مرحوم حکیم هم آمده. اما ما اثری در آثارش پیدا نکردیم. هر چه گشتیم پیدا نکردیم. آخرش باید جایزه تعیین شود ک...
انتساب رد قرائات به زمخشری توسط صاحب حدائق و عدم دستیابی ما به منبع آن
در همین مانحن فیه که بحث تعدد قرائات است، دو امر سرنوشت ساز در حدائق آمده است که بازتاب وسیعی در کتابهای متأخر داشته است. هر کتابی را میبینید، میبینید این را آورده است؛ جواهر آورده «قال الزمخشری». میگوید ببینید این خودش سنی است و دارد این را میگوید. خب ...
شاهد دوم بر پذیرش قرائات توسط زمخشری
من دومین عبارت زمخشری را هم میخوانم. بنابراین یکی بود که محکم گفتند دو قرائت است. با عبارتی که از صاحب حدائق نقل کردند، معارض بود. عبارت دیگر، در کشاف، جلد اول، صفحه ٢۶۵ است. ذیل آیه شریفه «حتی یطهرن/ یطّهرن». اگر یکی از آنها قرائت صحیحه است، ببینید زمخشری...
برداشت صاحب حدائق و صاحب مدارک از اجماع اصحاب : تواتر الی رسول الله (ص)
نکته دیگر راجع به این بود: صاحب مفتاح الکرامه فرمودند اگر ما قول وحید و دیگران را ببینیم؛«کلامه ککلام الشیخ و الطبرسی و الکاشانی یعطی وجوب القراءة بهذه القراءات و إن لم تکن قرآنا رخصة و تقیة و فیه بعد[1]». این را چند بار خواندیم. بعد فرمودند: «و علی هذا»؛ اگ...
اشکالات صاحب حدائق به تواتر قرائات
من آدرس را عرض میکنم. حدائق جلد هشتم، صفحه ٩٧: بعد از اینکه گفتند قرائات متواتر هستند، میگویند: حتى قال شيخنا الشهيد الثاني في شرح الرسالة الألفية مشير الى القراءات السبع:فان الكل من عند اللّٰه تعالى نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ على قلب سيد المرسلين...
بازتاب و تثبیت سه اشتباه صاحب حدائق در کتب بعدی
به نظر ما کتاب حدائق میخ سه اشتباه را در کتب بعدی کوبیده است. این چند صفحه حدائق را نگاه کنید. اول؛ میگویند «و هو العمده»؛ روایات «کذبوا اعداء الله» و «انما الاختلاف یجی من قبل الرواه» را میآورند. دوم؛ میگویند شیخ الطائفه در تبیان صریحاً این ادعای اجماع ب...
سه اشکال مهم صاحب حدائق بر تعدد قرائات و تأثیر آن بر کتب بعدی
علی ای حال کتابی بود که در دستها بود. این کتاب نقش بسیار مهمی در این فضایی که هستیم داشت. من این صفحات حدائق را شماره گذاری کردهام؛ پانزده جای عبارت ایشان را باید توقف کنیم و بحث کنیم که استدلالات شما سر میرسد یا نه. ولی آن چه که خیلی اهمیت دارد، سه تا از...
ج) اذعان متخصصین فن قرائت به وجود شاذ در قرائات سبع
اول این شد که لازمه حرف واحد این است که تنها یک قرائت درست است، دوم این شد که شیخ الطائفه در تبیان تواتر را انکار کردهاند، سوم هم این است: خود اهل فن و متخصصین اعتراف کردهاند که در سبعه شاذ هست. در همین قرائات سبعه ای که شما میگویید، شاذ غیر متواتر هست. خ...
طرح اخبار حرف واحد توسط مجلسی اول و عدم تفسیر این خبر به قرائت واحد در منابع قبل از ایشان
لذا به این خاطر بود که من بهدنبال اخبار الآل گشتم که برای تأیید حرف ایشان از نظر ظاهر، یک نفر پیدا کنیم که وقتی در فضای تواتر قرائات صحبت کرده، یک ذکر کوتاهی از حدیث حرف واحد، کرده باشد. اصلاً پیدا نکردیم. اگر شما پیدا کردید بفرمایید. سید بن طاووس هم اسمی ا...
انتساب تواتر قرائات به عامه توسط صاحب حدائق برای رد تواتر
و فيه (أولا) ان هذا التواتر المدعى ان ثبت فإنما هو من طريق العامة الذينهم النقلة لتلك القراءات و الرواة لها في جميع الطبقات و انما تلقاها غيرهم عنهم و أخذوها منهم، و ثبوت الأحكام الشرعية بنقلهم و ان ادعوا تواتره لا يخفى ما فيه. و (ثانيا) ما ذكره الإمام ا...
الف) تواتر امری عقلانی است و شیعه و سنی نمی شناسد
حالا ببینید من در اینجا شماره گذاشتهام. اول اینکه اگر تواتر ثابت شود، مشکلی ندارد. من شما را ارجاع میدهم به رساله شیخ مفید. در نرمافزار دو رساله راجع به غیبت امام عصر علیهالسلام هست. این دو رساله، خیلی خوب است. مرحوم مفید در آن جا میگویند که روایات اما...
استدلال و استناد نادرست صاحب حدائق با استفاده از کلام فخر رازی
«و (ثانيا) ما ذكره الإمام الرازي في تفسيره الكبير»؛ در اینجا دست آسید جواد را میبوسیم. ایشان با یک کلمه فضا را خیلی تلطیف کردهاند. رحمت الله علیه. ایشان با طمطراق میگویند اشکال این تواتر چیست؟ این است که فخر رازی میگوید آنها با هم دعوا میکردند و خودشان...
بررسی عبارت صاحب حدائق
حالا به عبارت صاحب حدائق برگردیم. فرمایش ایشان را میخواندیم. خلاصه حرف ایشان را تا جایی که ممکن باشد، عرض میکنم. ایشان در صفحه 96 از جلد هشتم، میفرمایند: و على هذا المنوال من الحكم بتواتر هذه القراءات عنه (صلى اللّٰه عليه و آله) جرى كلام غيره من علمائن...
«یجیء من اختلاف الرواة» ناظر به اختلاف قبیح نه اختلاف قرائات حسن
(ثالثا) و هو العمدة ان الوارد في أخبارنا يدفع ما ذكروهفروى ثقة الإسلام في الكافي عن زرارة عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: «ان القرآن واحد نزل من عند الواحد و لكن الاختلاف يجيء من قبل الرواة».و روى فيه أيضا في الصحيح عن الفضيل بن يسار قال: «قلت لأبي عبد ا...
بیان صاحب حدائق درتقیه ای بودن اجماع بر جواز قرائات و نقد آن
ذیل صفحه نود و نه میرویم؛ ثم ان الذي يظهر من الأخبار أيضا هو وجوب القراءة بهذه القراءات المشهورةالاستصلاح و التقية. «ثم ان الذي يظهر من الأخبار أيضا هو وجوب القراءة بهذه القراءات المشهورة»؛ چیزی است که نمیتوانند آن را کاری بکنند. هر کسی در این فضا بی...
استناد اشتباه صاحب حدائق به قول ابن جزری در وجود شاذ در سبع و تبیعت محقق خوئی از ایشان
قال الشيخ العلامة شمس الدين محمد بن محمد الجزري الشافعي المقرئ في كتاب النشر للقراءات العشر على ما نقله بعض مشايخنا المعاصرين: كل قراءة وافقت العربية و لو بوجه و وافقت أحد المصاحف العثمانية و لو احتمالا و صح سندها فهي القراءة الصحيحة التي لا يجوز ردها و لا...