جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 25
پیشگفتار (چکیده)
درک معنا و اشارهگرهای نمادین در هوش پایهمحور، اتصالگرائی در ماشین و درک معنا، تفاوت احساس خودآگاهی با تعقل و درک معنا، نقد رویکرد دوآلیسیتی در هوش مصنوعی، و ...
جزء لایتجزای معنای پایهمحور و اشارهگرها
شاگرد: گاهی بین تعبیر آگاهی، احساس را هم تعبیر میفرمایید، این مقصودتان هست یا نه؟ استاد: بله، یک احساس ظاهری است که همین چشم و گوش و بینی است و یک احساس هم مطلق حوزه مشاعر ما است که در ذهن من خیلی مهم است. از چیزهایی که در قرن بیستم همه فلسفه تحلیلی و منطق...
تفاوت احساس خودآگاهی پایهمحور با درک معنا
مرحله بعدی چیست؟ اینها را هفته قبل عرض کردم؛ مانعی ندارد که بحثها تکرار شود، ولی بزنگاه حرف من در این جلسه این است: وقتی ما بهدنبال موضوعات فقهی هستیم، آن معضلی که مهم است و خیلی هم باید در اطراف آن تأمل شود، این است که ما معنای پایهمحور داریم یا نداریم؟...
اتصالگرائی در ماشین و محدوده درک معنا
شاگرد: معنا به حوزه عقل مربوط میشود؟ مشاعر عقلی که گفتید، منظور است؟ استاد: بله، اصلاً معانی، طبایع هستند و عقل آنها را درک میکند، لذا این معضل در اینجا سنگین است که آیا میتوانیم یک پایه ظهور معنا فراهم کنیم یا نه؟ به یک نحوی معنا ظهور کند؟ این ممکن هست...
نرمافزار بودن بیت
لذا در نقطهی اولیهای که شروع کردیم، عرض کردم بیت، نرمافزار است یا سختافزار؟ برای ذهن من مثل خورشید روشن است که بیت، نرمافزار است و سختافزار، خیلی فرق دارد. همه این مقدمات را گفتم تا اگر شما در آنها اشکالی دارید با هم بحث کنیم. در ذهن من که خیلی واضح ا...
سه قابلیت در هر نماد
من الآن عرض میکنم: 1(عدد یک)، ا (الف). فرقی بین این دو میبینید یا نه؟ شکلشان که خیلی شبیه به هم است. الف نوشتاری منظورم است. فرق این دو چیست؟ فرقشان این است که میتوانید «۱» را توصیف کنید و از آن حرف بزنید. «۱»، معنا دارد. اما «ا» چطور؟ «ا»، خودش است. «ا» ...
وقوع خلط در صوریسازی منطق
خُب این معنا چیست که معنای قراردادی در طبع آن میآید؟ اینجا است که مسأله صوریسازی و کارهایی که در قرن بیستم صورت گرفته، خیلی اهمیت پیدا میکند و متأسفانه خلطهایی شده که به اندازه ذهن قاصرم قبلاً گفتهام. کتابی هست به نام درآمدی بر منطق جدید. صفحه ۹۹ آن را ...
مدیریت درک معنا با اشارهگرها
شاگرد: برای همین بود که سراغ نمادها رفتید؟ استاد: بله، یعنی این ماشین، نمادبازیکن محض نیست و معنا را هم درک میکند. این ممکن است یا محال است؟ شاگرد٢: نظر خودتان چیست؟ استاد: باید فکرش کنیم تا ببینیم ممکن است یا محال است. آن «pointer» که عرض کردم، برای ای...
عدم منافات خلو حروف از معنا با استفاده معنایی در مراحل بعدی
شاگرد: اینکه حروف بهغیر از نفس خودشان، معنایی ندارند، در روایات برای میم، آمده که مثلاً ملک خدا است. استاد: خیلی بحث خوبی است. در بحث تفسیر سوره ق در سال ۱۳۹۰ بحث کردهایم. منافاتی با این ندارد؛ یعنی طبایعی دارند که آن طبایع، خودش است و معنایی ندارد ولی د...
زبان صوری محض
در اینجا میخواهم یک نکته مهمی را عرض کنم. الآن این بچه که فقط شکلها را میبیند، به اصطلاحی که درعلوم امروزی خیلی کاربرد دارد و برخورد میکنیم، یک سیستم استنتاج صوری محض دارد، بدون زبان. ما زبانهای صوری هم داریم. اما اصل حرف من این است که تشخیص بدهید زبان ...
طرح اشکال به صوریسازی در مثال کودک و جدول ضرب
ذیل جلسه قبل که مباحثه کردیم، مطلبی را ارسال کردهاند که مطلب خوبی است. من فرمایش ایشان را میخوانم تا همین عینکگذاری در تشخیص معنا روشن شود. فرمودهاند: راجع به مثال کودک و جدول ضرب دو نکته به ذهن میرسد (البته مستقیماً ناظر به مقصود شما از این مثال نی...
الف) معنای ذاتی در هر نماد
«هر رفتار خاص که او آگاهانه آن را انجام میدهد نیز نزد وی معنادار است. در مثال مورد بحث، کودک نشانۀ «۲» را به مثابۀ یک معنا میبیند که این معنا بر افرادی منطبق میشود»؛ خب او که اصلاً عدد را بلد نیست، چطور بهمثابۀ معنا میبیند؟! این حرف درست است یا نه؟! یعن...
ب) معنای طبعی در هر نماد
گام دوم این است: هر چیزی با این خصوصیاتی که دارد، با یک معانیای تناسب طبعی دارد. مثلث با «3» و خیلی از چیزها تناسب طبعی دارد. هر چیزی که ریختش سهگانگی است، با مثلث تناسب طبعی دارد. شما میگویید زاویه حاده، منفرجه و قائمه. ببینید گزینههایی که در زاویه داری...
ج) معنای وضعی نماد
صوریسازی نسبت به معنای وضعی محل بحث در جدول ضرب خب آنچه که من عرض میکنم چیست؟ اینهایی که الآن گفتم، به اصطلاح امروزی، فرا زبان بود. یعنی وقتی میخواهید یک زبان صوری محض درست کنید، معنای نفس نماد به این معنا است و معانی مناسب او و سایر چیزهایی که بعداً صحب...
بهترین نماد، نماد فارغ از معنا؛ نقش بهترین نماد در صوریسازی
حالا که مطلب قبلی را گفتم، یک اشاره کوچک هم بکنم؛ هر چیزی را میشود نماد برای هرچیزی قرار بدهیم؛ سؤال خیلی قشنگ این بود که بهترین نماد چه نمادی است؟ آیا شخص لفظ «زید» که در ساعت ده از دهان در آمده بود، نماد خوبی بود؟ نه؛ میشد و مشکلی نداشت، اما چه فایدهای ...
حروف الفبا نمونهای از نماد بدون معنا
شاگرد۲: این نکتهای که راجع به حروف الفبا گفتید، در حروف الفبای زبان عربی و فارسی است یا مشترک بین تمام حروف الفباست؟ استاد: ظاهرش مشترک بین همه الفبای زبانها در بشر است. شاگرد۲: الآن ممکن است بعضی از حروف زبان انگلیسی باشد که یک معانی متعددی بهجز آن چیز...
خلو حرکت دست از معنا در جدول ضرب
استاد: این فرمایش ایشان است: «میفهمد که ج، ب نیست. همچنین اینکه از ردیف و ستون انگشت خود را حرکت دهد تا به نشانۀ محل تلاقی برسد، این حرکت، نزد او یک معناست»؛ قبول است. حرکت یک معنا است. چرا؟ چون حرکت برای خودش یک چیزی است که معنا دارد و تعریف دارد. خب او ه...
انضمام حافظه به ماشین و هوشمند شدن آن و تفکیک آن از ادراک
این را برای چه عرض کردم؟ برای اینکه در بحث مباحثه سیرافی، بحث خیلی مهمی را داشتیم. اگر حافظه را از درکهایمان حذف کنیم، هیچ چیزی از این مطالبی که الآن صحبت میکنیم، نداریم. پنج نوع حافظه داشتیم که عرض کردم سه-چهار تا از آنها را نمیتوانیم حذف کنیم، اما حاف...
نتیجه: خلو مثال جدول ضرب و قواعد صوری از معانی
شاگرد: ما حصل فرمایش شما نسبت به این آقا که استقلال زبان از معنا را قبول نداشت چیست؟ استاد: عرض من این است که شما میتوانید یک زبان تشکیل بدهید که از هیچ چیزی نماد نداشته باشد و حتی ترتیبش هم بیمعنا باشد. مشکلی که فرگه در زبان منطق گزارهها داشتند همین است...
بیماری آلزایمر، شاهدی بر وجود حافظه فیزیولوژیکی
شاگرد: اول بحث از اینجا شروع شد که تا حافظه نداشته باشیم، درک معنا نیست؛ بهمعنای درک حصولی معنا. استاد: بله، ظهور معنا. شاگرد٢: حافظه باید در جسم، مبدأ داشته باشد؟ چون حافظه یکی از قوای نفس است که آن معنا را حفظ میکند. استاد: منافاتی ندارد. شاگرد٢: ش...