جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 196
تعدد قرائات و مسئله تحریف
میتوان به یک معنا خلاصهای بسیار فشرده از کل بحثهای حاج آقا دانست.
۱. تعدد قرائات (۱۴۰۰/۰۷/۲۷)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - سهشنبه، ۲۷ مهر ۱۴۰۰
۲. تعدد قرائات (۱۴۰۰/۰۸/۰۴)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - سهشنبه، ۰۴ آبان ۱۴۰۰
۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۲/۲۷)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱)-سهشنبه،۲۷ اردیبهشت۱۴۰۱
۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۰۳)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - سهشنبه، ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۰)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - سهشنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۲)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - یکشنبه، ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۱)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - شنبه، ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - دوشنبه، ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۷)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - سهشنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - سهشنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - چهارشنبه، ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۰)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - دوشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
۱۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۱)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - سهشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
۱۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۴)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - شنبه، ۰۴ تیر ۱۴۰۱
۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - دوشنبه، ۰۶ تیر ۱۴۰۱
۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - یکشنبه، ۰۵ تیر ۱۴۰۱
۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - سهشنبه، ۰۷ تیر ۱۴۰۱
۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - چهارشنبه، ۰۸ تیر ۱۴۰۱
۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - شنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۱
۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۲)
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) - یکشنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۱
واضح بودن تعدد قرائات در میان صحابه و تابعین و قرون اولیه اسلامی
شاگرد: در کتابهایی که تا به حال نوشته شده آیا ما چنین چیزی داریم که به هفت نوع نوشته شده باشد؟ بگوید که منظور من هم این است و هم این است. همیشه اختلافات در نسخ بوده. ما چنین چیزی نداریم، نه در روایات داریم و نه در کتب داریم، این چیزی که به هفت قرائت بیاید ...
نسبت دادن قرائات به اختیار اجتهادی قراء در جواهر
حالا به عبارتی میرسیم که کار مشکل میشود. فعلاً آن را میگوییم تا بعداً بررسی کنیم. فرمودهاند: و إن صح ما نقله الرازی من منع بعضهم الناس عن قراءة غیره اشتد الخطب و امتنع الجواب و الشهید الثانی أجاب عما أشکل علی الرازی کما سمعت بأنه لیس المراد بتواترها ...
اختلاف قرائات در تفسیر تبیان
اول عبارت صاحب وسائل را بخوانم. خیلی جالب است. صاحب وسائل بهعنوان بقیة السلف و بدء الخلف است؛ یه عنوان یک واسطه ای بین این دو زمانی است که ما بحث میکنیم. زمان ما از جناب فیض شروع میشود. فی الجمله تردیدی هم در کلام مجلسی اول هست. شیخ بهائی نه. شیخ بهائی هم...
اشتمال مصحف امیرالمؤمنین بر جمیع قرائات
شاگرد٢: در مصحفی که امیرالمؤمنین نوشتند و آنها قبول نکردند، قرائات سبعه لحاظ شده بود؟ استاد: بله، سید شمس الدین در جزیره خضراء توضیح میدهند. در بحارالانوار آن را ببینید. ایشان می گوید: ما در جزیره خضراء این قراء سبعه را نمیشناسیم که چه کسی هستند. بعد می...
مسلم بودن تواتر قرائات و اشکال به التمهید
یکی از چیزهایی که امروز دیدم و برایم جالب بود، در جلد دوم، صفحه هشتاد و پنج بود. دو-سه سؤال سنگین مقابل ایشان مطرح میشود. به ایشان میگویند شما در مورد اختلاف مصاحف عثمانی چه میگویید؟ یعنی بهعنوان اشکال بر صاحب التمهید مطرح میشود. ایشان میگویند چه کسی گ...
تقابل شیعه و سنی در بغداد پیرامون مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨
حتی ابن کثیر در سال ٣٩٨ دارد. میگوید در بغداد یک دفعه مصحف ابن مسعود پیدا شد. آن را آوردند و شیعه خیلی خوشحال شدند. نگفته اند که فضا به چه صورت بوده. یک سنی نقل میکند. میگوید مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨ پیدا شد. وفات مرحوم مفید ۴١٣ است. یعنی حدوداً پانزده س...
معنای قرائت شاذ و امکان اثبات تواتر قرائات شاذه
شاگرد: منظور از تعبیر قرائت شاذه در قرائات سبع و عشر، شاذ در میان آنها است. مثل مفردات حفص است. یعنی چون در عمومشان نیست در این مجموعه شاذ است. اما شما تعبیر دیگری داشتید. فرمودید اینکه طرق حفص کم باشد، شاذ در حفص میشود. من میخواهم بگویم دو اصطلاح است یا...
نظام چند ارزشی تواتر و درجات تواتر
آن چه که عرض من است، این است که شما در همین مثالی که زدم؛ او میگوید زید عمرو را کشت. امر متواتر یک حادثه و یک واقعه است. این واقعه را میتوانند به انواع و اقسام بگویند. یکی میگوید فلانی، جانِ او را گرفت. یکی میگوید او را له کرد. یکی میگوید سرش را قطع کرد...
مبتنی کردن تعدد قرائات بر تهوین و تخفیف؛ مانع بزرگ پیشرفت مباحث
اما نسبت نقاط عطفی که شما میفرمایید دو-سه چیز خیلی برجسته است. اگر شما اینها را درست تشخیص دادید باید روی آن تأکید کنید. و لذا اگر این مطالب درست در بیاید و ما در کلمات بزرگان ببینیم، آن را بر وجهی حمل میکنیم. با آن همراهی نمیکنیم. یکی همین عبارتی بود ک...
بیان علامه شعرانی پیرامون تعدد قرائات در زمان رسول الله
شاگرد: یک وقتی هست که میخواهیم به حرف نجم الائمه احتجاج کنیم و بگوییم او تواتر قرائات سبع را قبول داشته یا نه؟ من میخواهم بگویم کسی که تواتر را قبول ندارد نیازی نیست که حتماً تک قرائتی باشد. من پنج قرائتی یا ده قرائتی هستم اما تواتر سبع را قبول ندارم. فعلا...
نقد قول مرحوم شعرانی در عدم انتساب قرائات به ملک وحی
و الحاصل: أنّ أصحابنا متفقون علی عدم جواز العمل بغیر السبع و العشر، إلّا شاذّ منهم کما یأتی و الأکثر علی عدم العمل بغیر السبع، لکن حکی عن ابن طاووس فی مواضع من کتابه المسمّی ب «سعد السعود» أنّ القراءات السبع غیر متواترة، حکاه عنه السیّد نعمة اللّٰه و ...
فضای محکم مقرین
شاگرد: ایشان تصریح می کند که «انها کلها قرآن»؟ استاد: آن برای ابن حاجب بود. ایشان هم رد نمیکند. میگوید «قرائات کلها قرآن»؛ یعنی منزل من عند الله. ابن حاجب مدافع این است فقط گفته که در اداء این را قبول ندارم. آن هم در فضای تخصصی مقرین هنگامه ای به پا کرده....
تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع
به این عبارت رسیدیم: تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع و لیعلم أنّ هذه السبع إن لم تکن متواترة إلینا کما ظنّ لکن قد تواتر إلینا نقل الإجماع علی تواترها فیحصل لنا بذلک القطع.إذا عرفت هذا فاعلم أنّ الکلام یقع فی مقامات عشرة:الأوّل: فی سبب اشتهار السبعة...
تصویر تواتر استقبالی در زمان نزول وحی و در زمان قراء
داشتم عرض میکردم که آنها میگویند تواتر از قرن پنجم در کتابها آمده. ابن مجاهد که اسمی از تواتر نبرده. کلمه تواتر که مهم نیست. اگر در کتب پیشینیان بزنید تعبیر قراء الامصار میآید. به گمانم قراء الامصار یکی از مهمترین مؤلفههای تواتر است. اما به انواعی از ...
بدون نقطه بودن و اختلاف مصاحف دو ویژگی مصاحف عثمان
شاگرد: منظورم پسند کردن نیست. بلکه عادت است. مثلاً وقتی شما میخواهید «ملک یوم الدین» بگویید گویا در زبان شما نمیچرخد. یا به جای کلمه «فتبین» میخواهیم بگوییم «فتثبت»، در اینجا زبان نمی چرخد. چون شما هزاران بار گفتهاید «فتبین». استاد: بعضی از نکاتی که سر ...
عدم پذیرش قول مصحفی در قرآن
شاگرد: اتفاقا برخی میگویند چون نقطه نبوده باعث شده هر کسی هر طور میخواهد بخواند. استاد: اصلاً حرفهای عجیب و غریبی میزنند. به تازگی یک صفحهای ایجاد کردهام، نگاه کنید؛ احذروا تعلم القرآن من المصحفیین. اصلاً این معروف بود. میگفتند برخی قرآن را برداشتها...
برخی از کتب طبقات القراء
من نکات کلیای را عرض میکنم. در این بابی که ایشان فرمودند کتابهایی نوشته شده است. از قدیم و جدید. یعنی همینی که ایشان در این چند سطر گفتهاند. اینها را یادداشت بفرمایید. یکی از ابواب مهم کتاب طبقات القراء است. جور و واجور. این کتاب قدیمی برای دانی است. دو...
نحوه مواجهه شارع با توحدگرایی ذهن بشر در معنا و افراد گرایی آن در قرائت
عرض میکردم که ذهن بشر در معنا توحد گرا و در قرائت افراد گرا است. یعنی وقتی شروع به قرائت میکند اگر بخواهد چند قرائت داشته باشد اصلاً با ذهن عرف جور نیست. شارع با همین امر فطری بشر مشی کرده. حذیفه و سائرین هم بر همین بوده اند. اما قرآن ورای این ذهن ناقص توح...
کثرت قرّاء و گستردگی نظام اقراء و شواهد آن
«و التابعیّون المکیّون ستة و المدنیّون أحد عشر و الکوفیّون أربعة عشر و البصریّون ستة و الشامیّون اثنان و أمّا المتبحّرون فخلق کثیر»؛ ما اینها را میخوانیم. عجائب امر برای این طلبه قاصر که محضر شما نشسته، این است: الآن میگوییم کثیر ولی وقتی به دنبالش میروی...
ب) قرائت « فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ–منکم- إِنْسٌ وَ لا جَان» و پاسخ به اشکال
شاگرد:امام علیهالسلام قرآن میخواندند[1] و یک راوی میبیند که امام در آیه «فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَان[2]»، «منکم» هم میخوانند؛ به این صورت «لایسئل عن ذنبه منکم انس و لا جان». درحالیکه در مصحف آن روز نبود. دوباره فردایش من دی...